dimarts, 24 d’agost del 2010

Llegint Mario Benedetti

Volia llegir-ne poesia, fa temps que m'hi vull endinsar amb no només un poema puntual sinó un bon feix, però quan vaig anar a la biblioteca em van caure a les mans dos llibres seus: Articulario: Desexilio y perplejidades, Reflexiones desde el Sur i Andamios. Un recull d'articles lúcids i punyents on des d'una perspectiva llatinoamericana (a l'exili) a vegades una mica oblidada parla de la història de la seva Montevideo natal, dels problemes i desencontres de llatinoamerica i del món i de l'evolució de l'economia i una novel·la.
I no em penedeixo pas d'haver-los llegit. La novel·la m'ha captivat des del pròleg on l'autor ja ens indica com aniran els fets i de què ens parlarà el llibre: «Como podrá comprobar el lector, si se anima a emprender su lectura, este libro trata de los sucesivos encuentros y desencuentros de un desexiliado que, tras doce años de obligada ausencia, retorna a su Montevideo de origen con un fardo de nostalgias, prejuicios, esperanzas y soledades».
"Andamio" darrere "Andamio" anem descobrint el laberint del retorn, la personalitat real o retrobada del protagonista al seu país d'origen, el pes del passat i del record. Un llibre que agrupa, sense pretencions, diferents capítols d'un desexili particular i crea una novel·la que no només esdevé un recull de capítols sinó que pren cos i forma i acaba conformant tota una realitat, que en les seves bases podria ser la realitat de més d'un individu desexiliat.

És curiós com els llibres et van arribant segons el teu estat d'ànim i segons el teu interès actual i, a vegades, sense buscar-los. Abans d'aquests dos n'havia agafat uns altres dos que tot i que m'agradaven i em vaig quedar amb ganes d'acabar no hi havia manera d'acabar-los (i això deu voler dir alguna cosa, no?) i els vaig haver de tornar a la biblioteca... Suposo que va com va.

4 comentaris:

kweilan ha dit...

Conec la seua poesia que m'encanta. M'apunto aquests que dius que no els he llegit.

onatge ha dit...

Jo també crec que els llibres ens arriben quan ens han d'arribar... En Benedetti m'agrada. El Mundo de Sofia em va encantar... Que el teu estat d'ànim et porti sempre la millor lectura.

Des del far...
onatge

Les Coses són com Som ha dit...

la profe de sociologia de la uni me'l va recomanar, i la veritat és que va fer una bona elecció. Ho veus? els llibres arriben quan han d'arribar, jeje. Petonets!!

Judit ha dit...

Ostres, aquest paio és genial! jo me n'he llegit uns quants, i alguns d'ells me'ls penso tornar a llegir. Recomano "Pedro y el capitán"... diàleg entre torturador i torturat... me'l vaig llegir fa molt temps quan feia batxillerat, i me l'he rellegit tantes i tantes vegades...